The Intercultural Dialogue (eBook)
152 Seiten
Waxmann Verlag GmbH
978-3-8309-8413-9 (ISBN)
Thor-André Skrefsrud works as an associate professor in education at the Hedmark University of Applied Sciences in Norway. His research interests include intercultural education, religious education and educational philosophy. In 2012 he received his Ph.D. for a thesis on the concept of intercultural dialogue in teacher education.
Book Cover 1
Preface 5
Contents 7
Chapter One. Intercultural Dialogue and Its Relevance for Teacher Education 11
Introduction 11
The Scope 12
The Concept of Intercultural Dialogue 12
Structure of the Argument 13
Why Should We Reflect on Intercultural Dialogue in Education? 15
Discussion Partners 20
Policy Documents 22
Methodology 22
A Potential Objection 27
Chapter Two. Culture and Dialogue 29
Introduction 29
A Classical Distinction 29
Three Conceptual Meanings 31
Culture as Community 33
A Conventional Understanding 34
Interculturality 36
Multiculturality 38
Transculturality 38
How to Understand the Stranger? 41
Theo Sundermeier’s Contribution 48
Summary 51
Chapter Three. Religion and Dialogue 53
Introduction 53
Systemic Religion – In Light of Beyer’s Theory of Religion 54
The Need for a Broader Conception 60
Religion and Tradition – In Light of Hervieu-Léger’s Sociology of Religion 61
Everyday religion – In Light of Heimbrock’s Practical Theology 63
Summary 66
Chapter Four. Interaction and Dialogue 69
Introduction 69
Recognition – In Light of Taylor’s Political Theory 70
Procedure as Ethical Framework – In light of Habermas’ Theory of Communication 75
Communication as Argumentation – In Light of the “Socratic Dialogue” 87
Interaction – In Light of Martin Buber’s Philosophy 98
Summary 108
Chapter Five. Teachers’ Intercultural Agency in light of Government-Initiated Curriculum Changes 109
Introduction 109
The Notion of Intercultural Dialogue – Some Main Features 110
Dialogue Partner 112
Administrator of Diversity 113
A Paradox 114
Culture and Dialogue 115
Religion and Dialogue 125
Summary 135
Chapter Six. On the Power and Weakness of Dialogue – Concluding Remarks 136
Introduction 136
The Transcultural Perspective 136
Implications For Teaching 138
Bridge Over Troubled Waters? 139
References 142
Erscheint lt. Verlag | 1.4.2016 |
---|---|
Sprache | englisch |
Themenwelt | Geisteswissenschaften |
Sozialwissenschaften ► Pädagogik | |
ISBN-10 | 3-8309-8413-8 / 3830984138 |
ISBN-13 | 978-3-8309-8413-9 / 9783830984139 |
Haben Sie eine Frage zum Produkt? |
Größe: 1,6 MB
Digital Rights Management: ohne DRM
Dieses eBook enthält kein DRM oder Kopierschutz. Eine Weitergabe an Dritte ist jedoch rechtlich nicht zulässig, weil Sie beim Kauf nur die Rechte an der persönlichen Nutzung erwerben.
Dateiformat: PDF (Portable Document Format)
Mit einem festen Seitenlayout eignet sich die PDF besonders für Fachbücher mit Spalten, Tabellen und Abbildungen. Eine PDF kann auf fast allen Geräten angezeigt werden, ist aber für kleine Displays (Smartphone, eReader) nur eingeschränkt geeignet.
Systemvoraussetzungen:
PC/Mac: Mit einem PC oder Mac können Sie dieses eBook lesen. Sie benötigen dafür einen PDF-Viewer - z.B. den Adobe Reader oder Adobe Digital Editions.
eReader: Dieses eBook kann mit (fast) allen eBook-Readern gelesen werden. Mit dem amazon-Kindle ist es aber nicht kompatibel.
Smartphone/Tablet: Egal ob Apple oder Android, dieses eBook können Sie lesen. Sie benötigen dafür einen PDF-Viewer - z.B. die kostenlose Adobe Digital Editions-App.
Zusätzliches Feature: Online Lesen
Dieses eBook können Sie zusätzlich zum Download auch online im Webbrowser lesen.
Buying eBooks from abroad
For tax law reasons we can sell eBooks just within Germany and Switzerland. Regrettably we cannot fulfill eBook-orders from other countries.
aus dem Bereich